گوهر ادیان در گزارش قرآن
نویسنده
چکیده مقاله:
گوهر ادیان توحید است و گوهر دیندارى عبودیت. نویسنده پس از تفکیک مفهومى دو واژه »گوهر« و »ذاتى« نخست به روشهاى کشف گوهر دین پرداخته و از سه احتمال نام مىبرد یکى عقل، دیگر شهود و سوم خود آموزههاى دین و سپس با نقد دو روش نخست، شیوه سوم را مىپذیرد، آن گاه معیارهایى را براى کشف گوهر دین از آموزهها مطرح مىکند مثل تحلیل متون دینى، بررسى زیر ساختهاى نظام آموزهها، فرهنگ دینداران و رفتار دینداران. در ادامه به فلسفه شناسایى گوهر ادیان از طریق قرآن اشاره مىکند و آن را تنها راه منحصر و معتبر مىداند. سپس دو دیدگاه کلى در رابطه با گوهر ادیان را مطرح مىکند: 1- انسان محور و 2- اثر محور. در گروه نخست، دیدگاههایى قرار دارد که دین را پدیده انسانى مىداند و نویسنده با نقد این دیدگاهها به گروه دوم پرداخته و از آن به چند نظریه اشاره مىکند و سپس دیدگاه قرآن را بررسى مىکند و بر این باور است که قرآن، توحید در عالم تکوین و تشریع را گوهر همه ادیان الهى مىداند و براى اثبات این ادعا زوایاى مختلف آیات را مورد بحث قرار مىدهد: 1- آیاتى که انسان را به جلوههاى قدرت، حکمت و ربوبیت الهى در عالم تکوین و تشریع دعوت مىکند، 2- آیات مربوط به پیامبران در تاریخ، 3- دعوت اهل کتاب به توحید به عنوان نقطه مشترک و 4- نگاه زبان شناسانه به آیات. در پایان به نقش وحدت گوهر ادیان پرداخته و به چند اثر قطعى و احتمالى آن از جمله نجاتبخشى ادیان اشاره مىکند و با نقد آن معتقد است که نجاتبخشى ناشى از گوهرِ تنها نیست بلکه گوهر و صدف هر دو در آن نقش دارد.
منابع مشابه
ادیان الهی از منظر قرآن
هدف این نوشتار تبیین رابطه اسلام با مسیحیت، یهودیت، زرتشت و صابئین است. اسلام با تمامى ادیان حتى ادیان بدون کتاب راه تعامل سالم را باز مىداند و از میان همه ادیان با مسیحیت روابط معنوى و مشترکات افزونتر دارد. نگارنده بر آن است که اسلام در محیطى مسیحى روحانى زاده شد و این ایده را که حیات هستى و انسانى نفس خداست از مسیحیت وام گرفته است. او همچنین از تعامل اسلام و یهودیت، مسیحیت و سایر ادیان چون ...
متن کاملقرآن و گفتوگو میان ادیان
در این مقاله نحوه روابط میان ادیان و چگونگى و محورهاى عمده گفتوگو میان آنها از نگاه قرآن مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. نویسنده، نخست، از استناد به علم، تلاش براى درک نقطههاى اشتراک، حقگرایى، خشونت گریزى و آزاد اندیشى به عنوان پیش شرطهاى گفتوگو یاد کرده و در این راستا فهرستى از مشترکات چهار آیین یهود، مسیحیت، مجوس، صابئین به عنوان ادیان یاد شده در قرآن ارائه مىکند. در ادامه از سه نوع راب...
متن کاملنجات بخشی ادیان در پرتو قرآن
دیدگاههاى گوناگون نجات بخشى ادیان از نگاه آیات قرآن مورد بررسى قرار گرفته است. تکثرگرایى دینى از دو منظر برون دینى و درون دینى قابل بحث و بررسى است. این نوشتار، نجات بخشى ادیان به عنوان یکى از استوانههاى پلورالیسم را با نگاه درون دینى مورد بحث قرار داده است. یهودیان تنها آیین یهود را نجات بخش مىخوانند. در جهان مسیحیت گروهى مسیحیت را تنها دین نجاتبخش مىدانند. و شمارى هم تمامى ادیان را نجات...
متن کاملقرآن و گفتوگو میان ادیان
در این مقاله نحوه روابط میان ادیان و چگونگی و محورهای عمده گفت وگو میان آنها از نگاه قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نویسنده، نخست، از استناد به علم، تلاش برای درک نقطه های اشتراک، حق گرایی، خشونت گریزی و آزاد اندیشی به عنوان پیش شرطهای گفت وگو یاد کرده و در این راستا فهرستی از مشترکات چهار آیین یهود، مسیحیت، مجوس، صابئین به عنوان ادیان یاد شده در قرآن ارائه می کند. در ادامه از سه نوع راب...
متن کاملقرآن و زندگی مسالمتآمیز پیروان ادیان
در طول تاریخ زندگی بشر، ادیان فراوانی ظهور کرده و هر یک از آنها پیروانی داشتهاند. از سویی تاریخ، نزاعهای فراوانی را بین پیروان ادیان گزارش کرده است. قرآن، کتاب الهی جهانشمول و جاودانه، اصول و مبانی و راهکارهایی را ارائه میدهد که با عمل به آنها میتوان به زندگی مسالمتآمیز و در نتیجه به صلح و امنیت دست یافت. آن اصول و مبانی عبارتاند از: باور به کرامت انسان، توجه به اصول مشترک بین ادیان، اح...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 31
صفحات 32- 53
تاریخ انتشار 2002-11-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023